BZNR Forum Index
Author Message

<  Zdravlje zaposlenih  ~  SPREČITE PREHLADU I GRIP NA VREME

Slobodanka.Radojevic
Posted: Fri Nov 27, 2015 10:15 Reply with quote
Joined: 07 Apr 2008 Posts: 1126
izvor: Novosti, 26.11.2015.

Kako poboljšati imunitet i spremno dočekati sezonu respiratornih infekcija? Zdrava ishrana, šest do osam sati sna, dnevni odmor i fizička aktivnost - recept za uspeh.

Da li će se neko razboleti od respiratornih infekcija ili neće, zavisi od imuniteta, odnosno otpornosti organizma. Imunitet je važan i kada do infekcije dođe, da je ograniči i ne dopusti prekomerno oštećenje tkiva, a uz pomoć medicinske terapije omogući izlečenje. Važan je i u svakodnevnoj odbrani organizma od svih patogenih uzročnika koji u organizam dospevaju na razne načine.

* Očuvanje imuniteta se postiže zdravom ishranom, koja podrazumeva konzumiranje svežeg voća i povrća, mesa, žitarica, mleka i mlečnih proizvoda. Domaća turšija i kiseo kupus su takođe preporuka u zimskim mesecima. Samo na taj način organizam dobija neophodne vitamine, minerale, oligoelemente, važne za imunitet. Industrijski pripremljena hrana u vidu različitih prerađevina u koju se dodaju veštački sastojci je nepoželjna. U takvoj hrani su aditivi za poboljšanje ukusa, izgleda i arome, konzervansi, veštačke boje, suplementi koji treba da zamene prirodne, biološki vredne sastojke i proizvod učine jeftinijim. Primera radi, u pojedinim šunkama je samo osam odsto mesa, a sve ostalo je soja, skrob, voda, pojačivači ukusa, hrskavica.

* Za normalno funkcionisanje imunog sistema potrebno je šest do osam sati sna i isto toliko mentalnog i fizičkog odmora u toku dana. Ćaskanje sa prijateljima uz kaficu, zeleni čaj, limunadu, slušanje muzike i šetnja takođe krepe organizam.

* Fizička aktivnost je neophodna za očuvanje imuniteta i dobru formu, jer pospešuje i aktivira centralni nervni sistem, pokreće moždanu tečnost koja utiče na aktiviranje čula, mišića i svih unutrašnjih organa. Pored šetnje, trčanja i drugih sportova, uređenje bašte i vrta takođe se smatra dobrom fizičkom aktivnošću. Suština je da se što više vremena provede napolju.

* Otklanjanje stresa i hroničnog zamora predstavlja poseban izazov. Razvijena Evropa je to rešila uvođenjem kratkih, a češćih pauza na poslu i nedeljnih odmora kada svoje zaposlene šalje u rekreativne centre ili banje. Kolektivna i porodična druženja takođe su deo programa za lakše oslobađanje od stresa, kojem je savremeni čovek gotovo konstantno izložen.

* Pored lične, važna je i higijena radnog mesta. Izbegavajte direktni kontakt sa prehlađenom osobom i obavezno operite ruke ukoliko do kontakta dođe. Uz to, nikako ne treba čačkati nos niti trljati oči. Obavezno nosite čistu odeću.

* Sunčanje i boravak na suncu u zimskim mesecima izuzetno su važni za imunitet. Sunčanje, zapravo, pomaže stvaranju vitamina D, koji ima ulogu u odbrani imunog sistema.

Na ove preporuke naročito treba da obrate pažnju deca, trudnice, starije osobe i rekonvalescenti kao posebno osetljivi deo populacije.

* Vakcinacija protiv sezonskog gripa je efikasna prevencija naročito za stariju populaciju. Nije apsolutno uspešna kod svih, ali osobe koje se i razbole posle dobijene vakcine, bolest preleže u znatno blažem obliku. Zavisno od soja virusa i starosti osobe, uspešnost zaštite je do 70 procenata.

ODBRAMBENI SISTEM NAJSLABIJI U PERIODU JESEN-ZIMA

Imuni sistem je kompleksna celina sastavljena od brojnih ćelija, njihovih produkata proteina, rastvorenih materija, koje štite naš organizam od bakterija, virusa, gljivica, raznih otrova, ali i od tumorskih ćelija i drugih patogena, objašnjava dr Rajica Stošović iz Klinike za alergologiju i imunologiju Kliničkog centra Srbije.

- Neophodni preduslovi za očuvanje imuniteta su zdrava i prirodna ishrana, dnevni i noćni odmor, fizička aktivnost, otklanjanje stresa, zdrave životne navike, odnosno izbegavanje duvana, alkohola i pozitivan stav prema životu. Lična i higijena radnog prostora su takođe bitne, kao i sunčanje. Važnost ovih faktora posebno dolazi do izražaja u sezoni na prelazu jesen-zima, jer predstojeći period zime predstavlja dodatni napor za naš odbrambeni sistem – ističe Stošović.

Naš sagovornik naglašava da se zbog prisustva visoke vlažnosti i niske temperature stvaraju idealni uslovi za razvoj bakterija i virusa.

- Ljudi su veći deo dana u zatvorenom prostoru sa čestim direktnim kontaktima. Da bi se odbranio, organizam mora da potraži dodatnu energiju za savladavanje hladnoće i održavanje funkcija organizma. U takvim okolnostima lakše dolazi do oštećenja sluznice koja postaje suva i dodatno izložena povećanom prisustvu bakterija i virusa, pa je i rizik za njihov prodor u naš organizam povećan. Da li će se to i dogoditi, upravo zavisi od imuniteta – poručuje dr Stošović.
View user's profile Send private message

Display posts from previous:  

All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1
Post new topic

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum