BZNR Forum Index
Author Message

<  Procena rizika  ~  Akt o proceni rizika

Gajić Branko
Posted: Mon Dec 20, 2010 20:18 Reply with quote
Joined: 24 Apr 2010 Posts: 131
Poštovana koleginice pod pseudonimom "Gala", u prethodnoj diskusiji dobili ste odgovor na pitanje o rizicima javnog saobraćaja.
Drugo pitanje je učešće na seminarima i sl. U okviru snimka organizacije rada treba navesti i tu aktivnost i lokacije (uobičajena kongresna sala, psihološki napor i odgovornost da se primi određena količina znanja i dr.).
Treće. U odgovoru na Vašu polemiku u okviru slične teme, rekao sam Vam da su učenici i studenti, u određenim situacijama (čl. 5. tačka 2)) izloženi opasnostima i štetnostima, odnosno rizicima kao i zaposleni a da su i sami izvor štetnosti za zapolslene.
View user's profile Send private message
gala
Posted: Fri Dec 24, 2010 10:37 Reply with quote
Joined: 13 Dec 2010 Posts: 45
Kolegenice Elena
Po Kinny metodi sve iznad 71 je mesto sa povecanim rizikom, jer po logici u koloni AKCIJA imate :
Potrebno je uložiti napor kako bi se smanjio rizik, ali troškovi
prevencije moraju biti pažljivo planirani i ograničeni do izvesnog
nivoa. Potrebno je definisati rok za sprovoñenje unapreñenja. Kod
onih dogañaja kod kojih mogu nastupiti izuzetno opasne posledice,
potrebno je dodatno proveriti verovatnoću nastanka takvog
dogañaja kako bi se definisao potreban nivo aktivnosti na
ublažavanju rizika.
Pa prma tome ako ulazete napor ili morate preduzeti mere za otklanjanje izvora opasnosti i stetnosti radno mesto je sa povecanim rizikom.

Jedino nisu prve dve kategorije I-prihvatljiv-neznatan i II-mali-dopustiv

To je po nekoj logici, ako gresim neka me neko ispravi.

Inace privredna komora Vojvodine je izdala jedno kratko uputstvo izrade akta po metodi Kinny. Nisam uspela da ponovo pronadjem link, ali imam u .pdf formatu. Ostavite e-mail adresu ukoliko ste zainteresovani da Vam posaljem dokument.
View user's profile Send private message
Elena
Posted: Fri Dec 24, 2010 15:06 Reply with quote
Joined: 12 Aug 2010 Posts: 7
Hvala na odgovoru! Imala bih jos par pitanja, obzirom da sam pocetnik.
Pocela sam da radim u zdravstevnoj ustanovi i donesena je odluka i plan za izradu Akta, medjutim radi se nova sistematizacija i to se oduzilo.
Zanima me koliki je rok od dana donosonje odluke da se izradi Akt?
Drugo, zanima me da li se osposobljavanje za bezbedan rad radi posle izrade Akta ili pre? Da li se samo radi za mesta sa povecanim rizikom ili i za ostala? Trece se tice povreda na radu, u evidencijama postoji tabela u koju treba da se upise i izvor povrede na radu *medjunarodna sifra. Gde mogu da nadjem te sifre?
Moja adresa je enapop82@gmail.com i bila bih Vam jako zahvalna ako mi posaljete metodu i odgovore
View user's profile Send private message
Uros
Posted: Mon Dec 27, 2010 10:53 Reply with quote
Joined: 19 Apr 2010 Posts: 32
Koleginice Elena,

metodologija ima mnogo, a izbor je na procenjivaču koju će koristiti. Iskreno ja baš ne preferiram Kinny metod, ali ako Vama odgovara pozdravljam. Rok za odnošenje akta o proceni rizika ako ste tek osnovana organizacija propisujete odlukom i planom, a ako ste osnovani ranije već ste u prekršaju jer je za procenu rizika ostavljano godinu dana od dana donošenja zakona i pravilnika(mislim da je tako). Prvo donosite akt o proceni pa onda obučavate. Kako biste upoznali zaposle sa rizicima i merama ako ih porethodno ne procenite i ne propišete mere. Sve zaposlene morate obučiti i o tome voditi evidenciju. Medjunarodne sifre imate na internetu ukucajte na guglu medjunarodne sifre povreda i naći ćete bez problema. Nadam se da Vam neće trebati.
View user's profile Send private message
viktorv
Posted: Wed Dec 29, 2010 16:05 Reply with quote
Joined: 06 Jul 2009 Posts: 129 Location: Kovacica
Da ima jedna caka na tu temu. Možete doneti odluku i plan da ste krenuli sa izradom AKTA i u njima navesti rokove koji vam odgovaraju (recimo 90 dan). Ako dodje inspekcija dovoljno je to da imate odluku i plan i da još nije istekao rok u odluci i planu.
Mada je svaka inspekcija drugačija.

Najgore je kada se nešto desi. Onda mora da bude sve po pravilima igre. Znači mora da postoji AKT, Obuka, evidencije,...
Jedino vam ide u prilog da ako ste tek sada zaposleni (ili završili obuku za lice BZNR) i počeli da radite na tim poslovima, pismeno obavestite Direktora ili poslodavca da mora da donese HITNO AKT, i da imate to na papiru.
Da li ćete to platiti nekome ili uraditi sami (jeftinije) to je već druga priča.
View user's profile Send private message MSN Messenger
Gajić Branko
Posted: Wed Dec 29, 2010 19:23 Reply with quote
Joined: 24 Apr 2010 Posts: 131
Kada je u pitanju koleginica Helena i drugi početnici, celishiodnije bi bilo da se taj posao dodeli nekoj agenciji i da se koleginica kroz taj rad uhodava u posao.
Druga kombinacija bi bila da se u posao uključe jedan do dva spoljnja saradnika druge struke. Izrada akta za jednog početnika je neprijateljski akt prema njemu. To je atak na njegovo zdravlja!Znam kako to izgleda. Na papiru postoji tim a kada počne rad, svi se izvuku.
View user's profile Send private message
viktorv
Posted: Thu Dec 30, 2010 12:53 Reply with quote
Joined: 06 Jul 2009 Posts: 129 Location: Kovacica
Kolega Branko je u pravu. Početnik ne bi nikako smeo da radi sam AKT, bar ne za neko ozbiljno preduzeće.
Ja sam samo naveo opcije koje su na raspolaganju Smile.

Najgore je što se koleginica Elena suočava sa velikim problemom (finansijskim), jer će AKT da košta poprilično ako je u pitanju zdravstvena ustanova.
Eto zato je TEH PRO i organizovao ovaj forum. Pa je najbolje da se raspitate kod njih kolika bi bila cifra za izradu AKTA od strane njihove firme, i sa tim podatkom razgovarajte sa direktorom o opcijama izrade AKTA.
Koleginice Elena najbolje je (trenutno) da je i Direktor upoznat sa stanjem. Znači kolika je kazna ako nije urađen akt (isto kopirajte deo u Zakonu i dajte mu na uvid) i koliko košta novi AKT (profaktura licencirane kuće). Sve na papiru i zavedeno.
Takođe posledice i odgovornosti ako se nešto desi (povreda na radu) ili ako imate inspekcijsku kontrolu.
U jednom delu foruma sam naveo koji šablon koriste inspektori prilikom pregleda i kontrole.
Kao najvažnije je da imate AKT, lice za BZNR, evidencije, merenja i obuku radnika. Ostalo je takođe važno ali nije hitno za rešavanje (gledajući u kakvoj se situaciji nalazite).
View user's profile Send private message MSN Messenger
Gajić Branko
Posted: Sat Jan 01, 2011 17:44 Reply with quote
Joined: 24 Apr 2010 Posts: 131
POTREBNO VREME ZA IZRADU AKTA O PROCENI RIZIKA

„Bauk procene rizika kruži Srbijom» uzviknu naš mudri učitelj i kolega Dr Milutin Jelić i uz pomoć one čuvene Marksove krilatice verno odslika paniku u kojoj se nađosmo prvih par godina posle donošenja Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu.
Donosili smo planove rada na izradi akta o proceni rizika i apriori stavljali veoma kuražne rokove za njihovu izradu, nekritički navodili metode i trpali silne gluposti samo da bi zadovoljio formu, formirali timove..
Već u startu smo naišli na probleme sa obezneđenjem uslova za rad i dobijanjem odgovarajućih podataka jer većini poslodavaca, odnosno njihovih «odgovornih» lica nije odgovaralo donošenje ovih akata, «saradnici» nisu imali vremena za nas, projektna i tehnička dokumentacija nisu sačuvane, evidencije nikakve...
Tako smo ostajali sami na nepoznatom terenu.
Da smo se držali zadatih rokova kao pijan plota, mali broj nas bi danas bio na radnom mestu i u zdravoj pameti.
Međutim, moramo se koristiti iskustvom, odnosno vratiti vremenu sedamdesetih i osamdesetih godina XX veka i kampanje izrade normi rada. Ako te norme rada izvadimo iz arhivskih depoa, videćemo da je norma za izradu jednog (samoupravnog) opšteg akta (statuta, pravilnika, poslovnika i sl., veličine 30-40 stranica formata A4) bila 180 časova, odnosno mesec dana rada. «Resavska škola» je tada bila veoma rasprostranjena: prepisivani su modeli opštih akata i samo se ubacivao naziv naše firme.
E, sad uzmimo jednu srednju firmu sa 100-tinak zaposlenih i 50-ak radnih mesta prema aktu o sistematizaciji, dvorišnom krugu od oko 1 ha na kome se nalazi 5-6 objekata korisne površine oko 5.000 m2., raznim delatnostima, brojnom i raznovrsnom opremom za rad itd.
Mislim da bi korektno urađena suštinska procena rizika trebala da zauzme 750-1.000 stranica formata A4.
Gledajući debljinu akta, to bi , prema takvim normama rada, bilo u obimu 20-30 opštih akata, znači 20-30 meseci rada jednog čoveka.
Neka mi oproste kolege pravnici, to je 20-30 meseci obimnijeg, složenijeg i odgovornijeg rada od rada na izradi opšteg akta. Kako? Pa tako što treba uzeti oko 100 intervjua, popuniti oko 100 ček lista, potrošiti minimum 25 radnih dana na posmatranje procesa rada, prikupiti projektnu i tehničku dokumentaciju, uputstva za bezbedan rad sa opremom za rad, opša akta, evidencije, što se mora izvrši tisnimak organizacije rada, moraju identifikovati i prepoznati sve opasnosti i štetnosti, procenti rizici, predvideti adekvatne mere, što radnik mora u proceni prepoznati svoje radno mesto,...
Neka mi oproste i gospoda inspektori koji olako daju rok od svega mesec dana za izradu akta o proceni rizika. Tako kratak rok je krajnje neprijateljski.

KOLEGE, SREĆNA VAM NOVA 2011. GODINA!
View user's profile Send private message
kunta
Posted: Mon Jan 17, 2011 14:05 Reply with quote
Joined: 08 Dec 2010 Posts: 9 Location: Beograd
PoŠtovanje, kolege,

nov sam na forumu, i sve Vas pozdravljam.

Imao bih pitanje za iskusnije kolege:

Ako se ustanovi radno mesto sa povećanim rizikom, trebalo bi da se uključi i služba medicine rada.

E sada, na koji način se to radi i da li imate neku preporuku koga kontaktirati i koje su cene?

Unapred hvala na pomoći.

_________________
Kunta
View user's profile Send private message Visit poster's website
Gajić Branko
Posted: Mon Jan 17, 2011 16:14 Reply with quote
Joined: 24 Apr 2010 Posts: 131
Poštovani kolega Kunta,.

Dobro došao na forum. Ovo Vam je živa forma razmene iskustava.
Dakle, bez SMR ne može. Morate podneti zahtev mesno nadležnoj Službi medicine rada, a one su najčešće u okviru domova zdravlja, da vam uradi ocene za svako radno mesto sa povećanim rizikom. Cena se sastoji iz dva dela: fiksno po radnom mestu i na osnovu časova provedenih u Vašoj firmi. Nebi trebalo da košta više od 5.000 dinara po radnom mestu. Saradnja sa SMR je u isključivoj nadležnosti lica za BZNR i zato odmah kontaktirajte načelnika Službe ili vođu tima za procene rizika u okviru Službe i sve će Vam detaljno reći.
SAMO NAPRED!
View user's profile Send private message
kunta
Posted: Mon Jan 17, 2011 18:42 Reply with quote
Joined: 08 Dec 2010 Posts: 9 Location: Beograd
Hvala kolega

_________________
Kunta
View user's profile Send private message Visit poster's website
viktorv
Posted: Tue Jan 18, 2011 10:22 Reply with quote
Joined: 06 Jul 2009 Posts: 129 Location: Kovacica
eto ti direktong odgovora.

Za ocenu radnog mesta Viljuškarista (procenjeno kao rizično radno mesto) je bilo nekih 3700,00 din, i to nemora da ti odradi samo nadležna služba medicin rad već možeš da odeš u privatnu praksu (pod uslovom da je lekar medicine rada).
Da nebude zabune AKT o proceni rizika na radnom mestu i u radnoj okolini je već bio odrađen 2006 godine. Samo tada još nije važilo da mora za sva rizična radna mesta biti i ocena medicine rada.
Ja sam tako uradio, čak sam i radnike slao u privatnu praksu na preglede jer je moglo da se to odradi po dogovoru sa lekarom.

Pozdrav
View user's profile Send private message MSN Messenger
Uros
Posted: Thu Feb 10, 2011 16:38 Reply with quote
Joined: 19 Apr 2010 Posts: 32
Pod kojom šifrom opasnosti i štetnosti vodite zračenje monitora od kompjutera? Da li to može da se vodi kao šifra 26 ili da stavim pod 39 ostale opasnosti i štetnosti?
View user's profile Send private message
Gajić Branko
Posted: Thu Feb 10, 2011 19:34 Reply with quote
Joined: 24 Apr 2010 Posts: 131
Poštovani kolega Uroše,

Sve što je u vezi vida ja stavljam pod šifrom 25. Tako sam pre nekoliko godina presekao i tačka. Za bliže informacije imaš moj mejl. Za ostale kolege preporučujem da nađu na Netu "sindrom kompjuterskog vida". I da uvek imaju u vidu odgovarajući Pravilnik. Što se tiče sporova oko formulacija u vezi vrste pregleda, držite se formulacija iz Pravilnika. A medicina rada i očni lekar će to razumeti.

Pozdrav!
View user's profile Send private message
Jelenica
Posted: Wed Aug 07, 2013 10:28 Reply with quote
Joined: 08 May 2013 Posts: 18 Location: Beograd
Postovane kolege,

u mojoj ustanovi nedavno je uradjen Akt o proceni rizika. Na oglasnoj tabli je istaknuto obavestenje da zaposleni imaju pravo na uvid. Desava se sada da dolaze pojedinacno, traze da kopiraju neke delove.

Kakva je procedura u tim slucajevima?

Drugo, da li zaposlenima na mestima sa povecanim rizikom treba dostaviti neko obavestenje o upucivanju na lekarski pregled ili ih samo uputiti na osbovu obrazca iz Pravilnika?
View user's profile Send private message

Display posts from previous:  

All times are GMT + 2 Hours
Page 2 of 3
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Post new topic

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum